keskiviikko 25. huhtikuuta 2018

Espoo Ciné 4.–13.5.

Ensi viikolla alkaa Espoo Ciné, toista vuotta putkeen näin toukokuussa – ja ensimmäistä kertaa länsimetron aikakaudella!

Festivaali on jälleen ystävällisesti tägännyt jonkinmoista queer-tematiikkaa sisältävät elokuvat, joita tänä vuonna on viisi pitkää elokuvaa. Lisäksi mukana listauksessa on Pohjoismaiset lyhärit -näytös, jossa esitetään mm. Lia Hietalan Min homosyster (aiemmin se on ollut Suomessa ainakin Tampereella ja R&A:ssa).


Huomioarvoisin noista pitkistä elokuvista on varmasti Joachim Trierin Thelma. Se on nostettu myös festarin julisteeseen. Trier on tämän hetken ehkäpä kansainvälisesti merkittävin norjalaisohjaaja, aiempia elokuvia ovat mm. Oslo, August 31 ja Louder Than Bombs.

Näin Thelman elokuussa Norjan Haugesundissa, jossa se oli festivaalin avajaiselokuva. Se on erilaisia fantasiasävytteisten trillereiden elementtejä (mielestäni kliseisesti) kierrättävä jännäri, jossa kaksi nuorta naista löytävät toisistaan jonkin maagisen yhteyden. Linnut liittyivät muistaakseni asiaan jotenkin.

En ole kovin syvällisesti ehtinyt perehtyä muihin elokuviin, mutta ainakin festivaalikiertoa niillä on ollut: Reinventing Marvin, jonka on ohjannut ranskalainen Anne Fontaine (Viattomat, Coco Before Chanel), lähti kierrokselle Venetsiasta. Espanjalaiskomediaa Anchor and Hope on esitetty mm. Lontoossa ja Austinin SXSW-festivaalilla. Israelilainen The Cakemaker on ollut Karlovy Varyssa, Lontoossa ja lukuisilla juutalaiselokuvan festivaaleilla.

Itävaltalaisen Monja Artin esikoisohjaus, teinityttökuvaus Seventeen on vaikuttaa ihan lupaavalta sekin tämän After Ellenin jutun perusteella.

Omat täginsä Cinéssä ovat muuten naisnäkökulma ja naistekijä. Jälkimmäisestä kategoriasta nostaisin esiin Lisa Langsethin (Euphoria), puolalaismestarin Małgorzata Szumowskan (Berlinalessa palkittu Mug) sekä Wadjda-ohjaaja Haifaa al-Mansourin (Mary Shelley).