Elokuvateattereissa: The Handmaiden
Korealaisohjaaja Chan-wook Park filmatisoi brittiläisen Sarah Watersin lesbojännärin Fingersmith äärimmäisen tyylikkääksi epookkielokuvaksi. Elokuva sai ensi-iltansa viime vuonna Cannesin kilpasarjassa ja esitettiin syksyllä Rakkautta & Anarkiaa -festivaalilla, teatterilevitykseen se tuli viime viikolla. (traileri)
Muun muassa The Guardianin kriitikko Mark Kermode kuuluu faneihin: "Slyly undermining stereotypes of fall guys and femmes fatales (this is more Bound than Basic Instinct), Park’s film takes great delight in wrong-footing its audience, peeling away layers of mesmerising misdirection with delicious cinematic sleight of hand."
Kesän teatterilevitys näyttää muuten tällä hetkellä melko ankealta: luvassa on perinteisiä kesäelokuvia eli rymistelyä (mm. Wonder Woman), komediaa (mm. Rough Night) ja aurinkossa kylpevää eurodraamaa (mm. Oliivipuu). Kiinnostavimmat nimikkeet lienevät loppukesästä ensi-iltansa saavat kotimaiset, Hannaleena Haurun esikoispitkä Lauri Mäntyvaaran tuuheet ripset (ensi-ilta 28.7.) ja Zaida Bergrothin sisarusdraama Miami (ensi-ilta 4.8.).
Orionissa: Runoilijan veri, Mädchen in Uniform
Orionissa voi sivistää itseään 1930-luvun queerilla sensibiliteetillä. Runoilija, taiteilija Jean Cocteau kehitteli surrealistisen Runoilijan veren (Le sang d'un poète, 1930; kuva alla) selviydyttyään opiumiaddiktiosta. Senses of Cinema kirjoittaa: "The Blood of a Poet is suggestively biographical, reflecting upon either events that took place in Cocteau’s life, his own private mythology on the world of the imagination, or the people who influenced him in the most profound and intimate way." Näytökset 1.6. ja 4.6.
Leontine Saganin Mädchen in Uniform (1931) taasen kuuluu lesboelokuvan kaanoniin. Autostraddlen hilpeässä alustuksessa elokuvaan todetaan: "You didn’t think old school cinema was this adorbs, but it is." Näytökset 8.6. ja 11.6.